tEntAng dIrI iNi . . . . . .

sAnGAT sAyAng mErEkA yAng mEnyAyAngI dIrI iNi....

pApA_mOhd fAarED

nUr aqIlAh fArIsyAh dan nUr uLinNuhA fAtiyA

Wednesday, March 16, 2011

dugaan

  1. Sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kami kembali kepada-NYA. 
  2. Ya Allah berilah kami pahala dalam musibahku ini dan berilah pengganti yang lebih baik (HR. Muslim)
  3. Dengan nama Allah atas diriku, hartaku, dan agamaku. Ya Allah, berillah aku rasa ridha terhadap putusan-MU dan berkatilah segala apa yang Engkau berikan kpdku shg aku tiada suka mempercepat apa yg Engkau lambatkan da memperlambat apa yg Engkau cepatkan. (dikatakan Ibn as-Sani)
  4. Ya Allah, berilah kami hati yg tenang, yg beriman akan saat perjumpaan dengan-MU dan ridha menerima segala ketetapan-MU
  5. Ya Allah, tiada yg mudah selain yg Engkau mudahkan dan Engkau jadikan kesusahan itu mudah jika Engkau menghendakinya jadi mudah (HR Ibnu Hibban)
di atas nie adalah dOa2 ketika berhadapan dengan masalah or kesulitan..
Mungkin korang penah rasa cam dOwn sangat cOz ade banyak masalah kan..rasa macam xnak menghadapinya..berbagai ujian yang Allah swt uji ke atas umatNya seperti kehilangan harta, kehilangan nyawa dan sebagainya..Namun..pernahkah kOrang  semua berfikir,apa hikmah di sebalik semua ujian2 ini?..


  • Untuk membersihkan dan memilih, yang mana orang mukmin yang sejati dan yang mana orang2 munafik
  • Untuk mengangkat darjat dan menghapuskan dosa
  • Untuk menguji sejauh mana ketaatan dan kesabaran hambaNya
  • Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia, sehingga menjadi umat yang berbudi tinggi
  • Sebagai latihan..supaya manusia terbiasa menerima berbagai ujian, dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendirian..
firman Allah swt dlm surah Albaqarah ayat 286
"Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
daripada ayat di atas..ketahuilah bahawa Allah swt itu tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang di luar kemampuan kita..betapa sayangnya Allah swt kepada hambaNya..
tetapi kita asyik mengeluh, merungut dan berputus asa..sedangkan Nabi Muhammad saw diuji dengan ujian yang lebih hebat dari kita..namun Baginda tetap bersabar..

Di mana pertolongan Allah swt? ketahuilah bahawa pertolongan Allah swt itu dekat selagi kamu berpegang pada Agama dan Bersabar dengan segala ujian..(Albaqarah:214)

"Aku minta kepada Allah swt setangkai bunga segar namun diberiNya aku kaktus yang berduri. Aku minta rama-rama, diberiNya aku seekor ulat. Aku kecewa dan sedih, tapi tetap bersabar.. Namun tidak lama kemudian kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu menjadi rama-rama yang begitu cantik..Rupanya begini cara Allah swt mengasihi dan mendidik hambaNya"

2 comments:

  1. aku pn pnah stress yg tramat gler...tips yg brguna ni..huhu mmg..law kite smkin dkat bru lh kite sdr byk klmhn kite..brnti mnyalahkn org len,sblknye lihat blk diri kite..2lbh baik..kn

    ReplyDelete
  2. huhu,2la..biasalah hidup kan,mesti ada dugaan..lagi2 kita sebagai manusia biasa..

    ReplyDelete